Journalistipalkinnot ja apurahat

Journalistipalkinto voidaan myöntää joka toinen vuosi journalistisista ansioista. Vuosina 2014-2015 ei jaeta journalistipalkintoa, vaan opintorahastoon kertynyt summa myönnetään opintoapurahoja.

Maija Aalto

Yleisen Lehtimiesliiton vuoden 2012 journalistipalkinto luovutettiin toimittaja Maija Aallolle Helsingissä 26. toukokuuta pidetyssä liittokokouksessa.

Maija Aalto, 59, on tehnyt kolmen vuosikymmenen journalistisen uran Kansan Tahdossa. Hän aloitti Kemin aluetoimituksessa vuonna 1979. Oulun toimituksessa hän on työskennellyt vuodesta 1985 alkaen. ”Pohjois-Suomen köyhien ja sorrettujen äänenkannattajassa” hän on ajanut myös luonnonsuojelun asiaa.

– Maija on journalistisella työllään vahvasti vaikuttanut siihen, että Pohjois-Suomen lukijoilla on ollut mahdollisuus saada asioista ja ilmiöistä muunkinlainen näkemys kun se, minkä alueen mahtimedia tarjoaa, Saarinen totesi.

Joka toinen vuosi jaettavan Yleisen Lehtimiesliiton journalistipalkinnon arvo on 2 000 euroa.

Jarkko Mänttäri

Yleisen Lehtimiesliiton 2 000 euron journalistipalkinto luovutettiin Helsingissä 8. toukokuuta pidetyssä liittokokouksessa Jarkko Mänttärille, joka on toiminut Kansan Uutisten Jyväskylän aluetoimittajana 36 vuotta. Jarkko palkittiin pitkästä ja ansiokkaasta journalistisesta urasta sekä syksyllä 2009 valmistuneesta historiateoksesta ”Keski-Suomen Työ – keskisuomalaisen raatajakansan toiveiden tulkki”.

Arja-Anneli Tuominen

Yleisen Lehtimiesliiton vuoden 2008 journalistipalkinto, jonka arvo on 2 000 euroa myönnettiin Helsingissä lauantaina 3. toukokuuta pidetyssä liittokokouksessa Arja-Anneli Tuomiselle elämäntyöstä Kansan Uutisten kulttuuritoimittajana.
Palkinnon perusteluissa todetaan, että Arja-Anneli on ansiokkaasti jatkanut sitä laadukasta kulttuurijournalismia, josta Kansan Uutiset ja lehden edeltäjät tunnetaan. Erityisenä palkinnon myöntämisperusteena on Arja-Annelin pitkäaikainen toiminta teatterikriitikkona sekä Kansan Uutisissa ilmestynyt ”Nykyaikaa etsimässä” kulttuurikolumnisivu, joka avarsi lukijan maailmankuvaa eri suuntiin.

Arja-Annelilla on takanaan neljän vuosikymmenen työrupeama Kansan Uutisissa. Lehden kulttuuritoimitukseen hän tuli 90-luvun alussa. Kriitikkona hän on katsonut teatteria valtavirtaa laveammin ja nostanut esiin muilta kriitikoilta unohtuneita näkökulmia.

Peter Lodenius

Yleisen Lehtimiesliiton journalistipalkinto annettiin tänä vuonna ruotsinkielisen vasemmistolehden Ny Tidin erikoistoimittajalle, tietokirjailija Peter Lodeniukselle, 64. Lodenius on pitkän linjan tutkiva journalisti sanan parhaassa merkityksessä.

Maailman ja erityisesti kolmannen maailman asioista Lodenius on kirjoittanut neljä vuosikymmentä – kauan ennen kuin globalisaatiosta alettiin edes puhua. Hän on nostanut esiin asioita ja alueita, joihin valtajulkisuus ei ole jaksanut syventyä.

Lodeniuksen pitkä journalistinen ura on vienyt 60-luvun opiskelijaliikkeen Tricontista ruotsinkielisten opiskelijoiden Studentbladetin ja Suomen tietotoimiston kautta Ny Tidiin.

Kansandemokraattien ruotsinkielisen viikkolehden toimitussihteerinä ja päätoimittajana vuosina 1985-2000 Peter puolusti journalistista vapautta, avoimuutta ja uudistushenkeä ajan poliittisia paineita vastaan. Hän oli mukana tuomassa vihreitä ajatuksia, feminismiä ja globalisaatiokritiikkiä suomalaiseen keskusteluun.

Lodeniuksen johtama Ny Tidin toimitus palkittiin vuonna 1992 Itä-Euroopan seurannasta Valtion tiedonjulkistamispalkinnolla. Finlands Svenska Publicistförbundetin Topelius-palkinnon Peter sai vuonna 1995. YLL palkitsee Peter Lodeniuksen ansiokkaasta elämäntyöstä ja erityisesti kahdesta viimeaikaisesta kirjasta, jotka avaavat uusia näkökulmia tämän vuosituhannen alun maailmanmenon ymmärtämiseen. Bushin uusi maailma (2004) sekä Islam ja nykyaika (2005) valottavat ainutlaatuisella tavalla Yhdysvaltain uskonnollisen uusoikeiston politiikkaa ja islamilaisen maailman sisäisiä jännitteitä.

Markku Vainio

Liittokokouksssa jaettiin myös perinteinen Yleisen Lehtimiesliiton journalistipalkinto – Cay Sundströmin palkinto. Se luovutettiin tänä vuonna Kansan Uutisten ulkomaantoimittajalle Markku Vainiolle tunnustuksena pitkäaikaisesta työstä kansainvälisten tapahtumien uutisoinnin ja erityisesti niiden taustoittamisen parissa.

Vainio on työskennellyt Kansan uutisten ulkomaanosastolla vuodesta 1980 lähtien. Vainio sanoi kiitossanoissaan kokevansa palkinnon tulleen Kansan Uutisten ulkomaantoimitukselle kollektiivisesti. Hän aikookin jakaa 1700 euron palkintosumman kollegansa Arto Huovisen kanssa

Pekka Isaksson

Toimittajapiireissä kerrotaan itseironista tarinaa äidistä, jolla oli kaksi poikaa: ”Toisesta tuli toimittaja, ja toinenkin keskeytti opintonsa.”

Keminmaan Puukkokummussa elää vanha, pieni äiti-ihminen, johon tämä hauska tarina sopii sopii harvinaisen huonosti. Hänellä on kylläkin kaksi poikaa, ja toisesta tuli toimittaja. Mutta opintojen keskeyttämisen sijasta pojat jatkoivat ja jatkoivat opintojaan, kunnes molemmista tuli tohtoreita.

Tänään palkitsemme pojista toisen, sen toimittajan: Pekka Isakssonin, jolle Yleisen Lehtimiesliiton hallitus on päättänyt myöntää liiton Cay Sundström-palkinnon.

Pekan journalistisella uralla on mittaa yli 20 vuotta, kun lasketaan yhteen hänen 1970-luvulla alkaneet eripituiset kesä- ja talvitoimittajakautensa Kansan Tahdossa. YLL:n jäsen Pekka on ollut 21 vuotta. Hän on tehnyt Pohjois-Suomen vasemmistolehdessä kaikkia muita paitsi päätoimittajan töitä. Hänen jutuilleen tyypillistä on tietopuolisen aineksen runsas viljely, luistava tyyli ja mitä melkoinen pituus.

Pekan toimittajaura alkoi kesken Tampereen yliopiston tiedotusopin opintojen. Kansan Tahdosta hänet pian tempaistiin kansandemokraattisen liikkeen toimitsijaksi: nuorisoliittoon, vaalityöntekijäksi ja SKP:n Lapin valistussihteeriksi. Puoluemiehenä aikansa heiluttuaan hän palasi rakkaisiin toimituskuvioihin, kunnes 40 ikävuoden korvilla aikuisopiskelija hänessä nosti päätään.

Niin Pekka jäi opintovapaalle, ja eipä aikaakaan kun hänet irtisanottiin lehden työntekijöitä vähennettäessä. Tämäkään ei estänyt häntä palaamasta Kansan Tahtoon tekemään sijaisuuksia. Mies tuli ja meni, opiskeli ja tutki, opetti välillä yliopistossa toimittajia ja oli taas itse toimittajana.

Pitkäjänteinen pätkätyöläinen pusersi kymmenessä vuodessa itsensä tohtoriksi. Hänen väitöskirjansa Kumma kuvajainen hyväksyttiin vuosi sitten, jolloin Oulussa vietettiin Pekan yhdistettyjä 50-vuotis- ja tohtorijuhlia.

Väitöstutkimus käsitteli saamelaisia rotututkimuksessa. Rasismi laajemminkin ottaen on Pekan kiinnostuksen kohde, ja hän on kirjoittanut kirjoja ja monia lehtiartikkeleita rasismin aatehistoriasta ja ilmenemismuodoista kuten orjakaupasta ja muukalaiskammosta.

Tohtorin arvo ja työskentely yliopistossa ei ole vahingoittanut Pekan journalisista otetta. Itse asiassa hän on oiva esimerkki siitä, että varttuneella iällä opiskeleminen ei pilaa pesunkestävää toimittajaa. Varmuuden vuoksi Pekka tekee tänäkin kesänä työnpätkän Kansan Tahdon toimituksessa.

Tuula-Liina Varis

Yleinen Lehtimiesliitto YLL on myöntänyt kirjailija, freetoimittaja Tuula-Liina Varikselle Cay Sundström -palkinnon, joka on arvoltaan 10 000 markkaa.

Perusteluissa YLL:n hallitus kiitteli Tuula-Liina Varista monipuolisena kirjoittajana, joka rohkenee uhmata markkinavoimia ja kulkea vastavirtaan ja joka kirjoituksissaan laittaa peliin myös itsensä ja unelmansa. Variksen kirjailijanote on kevyen ironinen, kommentoiva ja kantaa ottava, mutta aina hyvin henkilökohtainen, kirjoittipa hän sitten kaalipadasta, perheen kriiseistä tai EU:sta.

Varis palkittiin YLL:n liittokokouksessa, joka pidettiin Pärnussa toukokuun puolivälissä.
YLL:n uusi, Cay Sundströmin mukaan nimetty journalistipalkinto myönnetään joka toinen vuosi journalistisista ansioista. Sundström toimi 40-50 -luvuilla Suomen lähettiläänä Moskovassa ja Pekingissä, viimeiset vuodet suurlähettiläänä. Sundström testamenttasi arvokkaan omaisuutensa YLL:lle.