Jäsenyys

Liiton jäseneksi pääsevät sääntöjen 3 §:ssä mainituissa tehtävissä toimivat liiton hallituksen hyväksymät henkilöt, jotka sitoutuvat noudattamaan liiton sääntöjä ja päätöksiä. Liiton jäsenmaksu on 37 euroa. Opiskelijat maksavat kymmenen euroa.

Jäsenedut

Matkahuolto antaa Yleisen Lehtimiesliiton jäsenille 30 prosentin ja Tallink-Silja reittimatkoilla 50 prosentin alennuksen. Saman alennuksen saa pitkän matkan busseissa vähintään 80 kilometrin matkoilla myös Matkahuollon eläkeläiskortilla tai kuvallisella kelakortilla, joka on varustettu Matkahuollon liikemerkillä. 65 vuotta täyttäneet saavat alennuksen henkilöllisyystodistuksella. VR antaa 50 prosentin alennuksen työeläkekortilla ja 65 vuotta täyttäneille henkilöllisyystodistuksella.

Jäsenet saavat lehtiedun, jonka voi käyttää yhden SAK:n lehtiedun piirissä olevan lehden vuositilaukseen. Tukea maksetaan 30€ Kansan uutisten ja 20€ Kansan tahdon, Satakunnan Työn ja Ny Tidin tilauksista. Edun voi vähentää lehden tilausmaksusta merkitsemällä tilauslomakkeeseen ”YLL:n lehtietu”. Lehti laskuttaa edun suoraan YLL:lta.

Suomen Retkeilymajajärjestö tarjoaa Yleisen Lehtimiesliiton jäsenille 12 eurolla kansainvälisen hostellikortin, jolla saa vähintään kymmenen prosentin alennuksen hostellimajoituksesta eri puolilla maailmaa. Korttia voi käyttää lähes 4 000 Hostelling International -hostellissa 90 maassa. Sillä saa alennuksia myös auton vuokraamisesta. Hakuohjeet löytyvät SRM:n sivulta.

YLL on ammattiliitto, jonka jäsenmaksun saa vähentää työtulojen verotuksessa. Kuittia maksusta ei enää vaadita veroilmoituksen liitteeksi. Jos haluat kaavakkeelle tehdyn jäsenmaksulaskun, pyydä sitä sihteeriltä osoitteesta yll@welho.com tai numerosta 0440 773 004.

Liittyminen

Yleisen lehtimiesliiton jäsenyyttä voi hakea täyttämällä jasenhakemus_yll (rtf). Hakemus tulee palauttaa allekirjoitettuna liiton osoitteeseen: Yleinen lehtimiesliitto, Hakaniemenkatu 5 A 8, 00530 Helsinki. YLL:n tilinumero on Nordea FI29 1443 3000 1040 56.

Liiton varsinaiseksi jäseneksi voidaan hakemuksesta hyväksyä:

• Henkilö, joka on työsuhteessa toimituksellisessa työssä, ohjelmatyössä Suomessa toimivassa tiedotusvälineessä, artikkeli-, uutis- tai kuvatoimistossa tai muussa viestintä- tai kustannusalan yrityksessä
  • Muu työsuhteessa oleva henkilö, joka saa pääasiallisen toimeentulonsa journalistisesta, tiedottamiseen liittyvästä työstä
  • Freelance-journalisti, joka olematta työsuhteessa saa pääasiallisen toimeentulonsa journalistisesta työstä
  • Liiton toimihenkilö
  • Alan opettaja ja tutkija
  • Opiskelijajäseneksi journalistiseen ammattiin opiskeleva henkilö.