Jäsenyys

Liiton jäseneksi pääsevät sääntöjen 3 §:ssä mainituissa tehtävissä toimivat liiton hallituksen hyväksymät henkilöt, jotka sitoutuvat noudattamaan liiton sääntöjä ja päätöksiä. Liiton jäsenmaksu on 37 euroa. Opiskelijat maksavat kymmenen euroa.

Jäsenedut

Matkahuolto antaa Yleisen Lehtimiesliiton jäsenille 30 prosentin ja Tallink-Silja reittimatkoilla 50 prosentin alennuksen (katso ohjeet tästä pdf-tiedostosta!). Saman alennuksen saa pitkän matkan busseissa vähintään 80 kilometrin matkoilla myös Matkahuollon eläkeläiskortilla tai kuvallisella kelakortilla, joka on varustettu Matkahuollon liikemerkillä. 65 vuotta täyttäneet saavat alennuksen henkilöllisyystodistuksella. VR antaa 50 prosentin alennuksen työeläkekortilla ja 65 vuotta täyttäneille henkilöllisyystodistuksella.

Jäsenet saavat lehtiedun, jonka voi käyttää yhden SAK:n lehtiedun piirissä olevan lehden vuositilaukseen. Tukea maksetaan 30€ Kansan uutisten ja 20€ Kansan tahdon, Satakunnan Työn ja Ny Tidin tilauksista. Edun voi vähentää lehden tilausmaksusta merkitsemällä tilauslomakkeeseen ”YLL:n lehtietu”. Lehti laskuttaa edun suoraan YLL:lta.

YLL:n jäsenet ovat oikeutettuja SAK:n neuvottelemaan tietoturvayhtiö F-Securen Internet Security 2014 -tietoturvapakettiin. Jäsenetu on paketista riippuen 10–20 €. Pakettia voi kysellä sihteeriltä yll@welho.com.

Suomen Retkeilymajajärjestö tarjoaa Yleisen Lehtimiesliiton jäsenille 12 eurolla kansainvälisen hostellikortin, jolla saa vähintään kymmenen prosentin alennuksen hostellimajoituksesta eri puolilla maailmaa. Korttia voi käyttää lähes 4 000 Hostelling International -hostellissa 90 maassa. Sillä saa alennuksia myös auton vuokraamisesta. Hakuohjeet löytyvät SRM:n sivulta.

Teboil tarjoaa jäsenkortilla kesällä 1.6.–31.8.2014 bensiini- ja dieselöljyalennuksen 2,5 senttiä / litra.

Liittyminen

Yleisen lehtimiesliiton jäsenyyttä voi hakea täyttämällä jasenhakemus_yll (rtf). Hakemus tulee palauttaa allekirjoitettuna liiton osoitteeseen: Yleinen lehtimiesliitto, Hakaniemenkatu 5 A 8, 00530 Helsinki. YLL:n tilinumero on Nordea FI29 1443 3000 1040 56.

Liiton varsinaiseksi jäseneksi voidaan hakemuksesta hyväksyä:

• Henkilö, joka on työsuhteessa toimituksellisessa työssä, ohjelmatyössä Suomessa toimivassa tiedotusvälineessä, artikkeli-, uutis- tai kuvatoimistossa tai muussa viestintä- tai kustannusalan yrityksessä
  • Muu työsuhteessa oleva henkilö, joka saa pääasiallisen toimeentulonsa journalistisesta, tiedottamiseen liittyvästä työstä
  • Freelance-journalisti, joka olematta työsuhteessa saa pääasiallisen toimeentulonsa journalistisesta työstä
  • Liiton toimihenkilö
  • Alan opettaja ja tutkija
  • Opiskelijajäseneksi journalistiseen ammattiin opiskeleva henkilö.

Vanha jäsen, uusi jäsenkorttisi!

Uuden luottokorttikokoisen jäsenkortin on ottanut 112 jäsentä ja vapaajäsentä, joille on lähetetty kuluvan vuoden päivitystarra. Vanha jäsenkortti on 69 jäsenellä. Vanhaan korttiin ei enää tehdä vuosilehteä, mistä syystä sillä ei saa lehtimiesalennusta junissa, pitkän matkan busseissa tai laivoilla. Se ei oikeuta myöskään SAK:n sopimiin alennuksiin, jotka ulottuvat mm autonvuokraukseen Suomessa ja ulkomailla. Alennuksista voi kysyä sihteeriltä.

Uusi jäsenkorttisi, jos tarvitset näitä alennuksia! Se ei maksa sinulle mitään, mutta edellyttää valokuvaa, jonka voi lähettää sähköpostiosoitteeseen yll@welho.com tai kirjeitse osoitteeseen Hakaniemenkatu 5 A 8, 00530 Helsinki.